Advies voor/na zwangerschap

Voor wie is dit type onderzoek geschikt?

Tijdens de zwangerschap:

  • Kies voor een bewegingsvorm die lekker voelt, en doe dit op een comfortabele intensiteit. Doordat je tijdens zwemmen gewichtsloos bent kan dit een goede optie zijn. Hardlopen daarentegen wordt door het groeien van de buik vanaf de 3e/4e maand steeds oncomfortabeler
  • Doe vanaf de derde maand geen specifieke oefeningen voor de rechts buikspieren, die vanaf nu langzamerhand steeds verder uitgerekt gaan worden.
  • Probeer naast het aanbevolen half uurtje per dag bewegen minimaal 3x per week te sporten.
  • Voorkom oververhitting door te sporten onder koele omstandigheden, en tijdens het sporten voldoende te drinken.
  • Besteed specifieke aandacht aan versterkten van de schuine buik-, rug-, en bekkenbodem spieren. Dit vermindert de kans op rugklachten, bekkeninstabiliteit, en incontinentie.
  • Probeer geen maximale krachtsinspanningen te leveren, en zorg voor goed dempend schoeisel.

Mochten er tijdens de zwangerschap lichamelijke complicaties optreden, raadpleeg dan eerst een arts alvorens door te gaan met je sportbeoefening.

Met bovengenoemde richtlijnen staat niets je in de weg om tijdens je zwangerschap een leuke spannende tijd tegemoet te gaan, waarin je bovendien lekker kunt blijven sporten en je net zo vitaal kan voelen als altijd!

Na de zwangerschap:

Het is verstandig om de eerste week na de bevalling in en rond je bed te blijven, om optimaal te herstellen. Daarna kunnen de meeste vrouwen rustig hun activiteiten op gaan bouwen. Hou er wel rekening mee dat hoe zwaarder de bevalling was, hoe langer je lichaam nodig heeft om te herstellen. Overhaast het dus niet.

Ben je er aan toe om wat te gaan doen, dan is belangrijk dat je de eerste weken je bekkenbodemspieren en buikspieren gaat aansterken. Zeker de eerste dagen na de bevalling zal je merken dat je buikspieren flink moeten herstellen. Doordat de buikspieren hun werk nog niet goed kunnen doen, zullen je rugspieren extra werk moeten verrichten. Hierdoor kunnen rugklachten ontstaan.Bij een normale bevalling kun je zes weken na de bevalling het sporten weer opbouwen. Hierin kunnen wij u duidelijk advies geven en begeleiden.

Direct streng diëten en zwaar bewegen na de bevalling valt echter sterk af te raden en is zelfs gevaarlijk. Je lichaam heeft gedurende de zwangerschap “zwaar werk” verricht. Het duurt ongeveer zes maanden voordat je lichaam daar weer geheel van hersteld is. De eerste zes weken na de zwangerschap wordt het dan ook afgeraden een dieet te gaan volgen.

Het onderzoek levert nauwkeurige waarden op die gebruikt kunnen worden voor het opstellen van een gericht trainingsprogramma.
Bij inspanningsgebonden klachten kan op basis van de uitkomst van het onderzoek een diagnose gesteld worden en een behandeltraject worden ingezet.

pregnant